Skip Navigation or Skip to Content

De nieuwe rode draad heet innovatie en duurzaamheid

Dit is een publicatie van de Rabobank.

Bo Broers en Joris van Riel weten het zeker. Tilburg gaat als textielstad een nieuwe, prachtige toekomst tegemoet. Geen revival van de jaren uit de vorige eeuw, toen massaproductie de toon zette. De nieuwe rode draad heet innovatie en duurzaamheid. 

Bo levert op haar 25e al het bewijs dat we in de mode het fast fashion tijdperk achter ons gaan laten. Zij ontwerpt en produceert kleding, waar uitsluitend gerecyclede stoffen en duurzame stoffen als tencel aan te pas komen. Bovendien werkt ze kleinschalig en is ze wars van massaproductie. “Mijn reis naar China heeft mij de ogen geopend. Grote hallen met batterijen aan naaimachines en mensen die niet echt plezier in hun werk hebben. Alles hetzelfde en geen passie.” Bo doet het anders. Na de modeopleiding ging ze International Lifestyle Studies doen en loopt ze nu als derdejaars stage in haar eigen bedrijf. 20BO (twenty Bo) is de naam van haar onderneming en van haar modelabel. In de kleding -voor dames en heren- die ze ontwerpt, ontdek je duidelijk haar handtekening. “Dat is wel even een zoektocht geweest. Ik denk dat ik nu de match gevonden heb tussen mijn eigen signatuur en waar de markt behoefte aan heeft.” Bij de productie van haar kleding weet Bo zich omringd door jonge mensen. “Onder andere studenten van de modeopleiding van het Summa College in Eindhoven, waar ikzelf heb gezeten, en van het ROC in Tilburg.”

Andere manier van leven

Mode is voor Bo meer dan kleding. “Wat je draagt, zegt veel over wie je bent. Mensen willen steeds vaker iets exclusiefs of duurzaams. Dat zie je aan de opkomst van vintage. Ikzelf ben niet zo’n fan van tweedehands kleding. Wel van mode die heel persoonlijk is en iets zegt over je identiteit. In mijn kleding staan behalve mijn label, ook de initialen van de koper.” Bo is van het complete lifestyleplaatje. “Ik werk samen met producenten van onder andere schoenen en accessoires. En ook dan moet het innovatief en duurzaam zijn. We leveren bijvoorbeeld riemen, waarvan het leer van ananasbladeren is en de metalen elementen uit de 3Dprinter komen. Het gaat mij om een andere manier van leven. Daartoe wil ik andere inspireren.”

Textilium Futura

Dat Bo in Tilburg Joris van Riel tegen het lijf liep, was geen toeval. De man van Bureau Bonk, dat stadsevenementen bedenkt en organiseert, heeft vergevorderde plannen om Tilburg als textielstad nieuwe roem te bezorgen. In zijn stichting Textilium draait alles om innovaties en duurzaamheid. “Daar wemelt het van in de Tilburgse textielbranche en daarmee gaan we de stad internationaal op de kaart zetten. Bo is zo’n voorbeeld van innovatief en duurzaam ontwerpen en produceren. Maar je moest eens weten hoeveel bedrijven in Tilburg daarmee op grote schaal al actief zijn. Die bijvoorbeeld op het gebied van recycling voorop lopen. Dat willen we over het voetlicht krijgen. Het gaat niet alleen om kledingproducenten. Wat dacht je van een meubelstoffeerder of producent van tapijten. We willen ook voor verbinding zorgen tussen al die verschillende ontwerpers en makers. Zodat ze elkaar kunnen inspireren en van elkaar kunnen leren.” In 2024 moeten de plannen van Joris en zijn Textilium-collega’s en -partners tot een eerste apotheose leiden: Textilium Futura. Een ‘big event’ dat Tilburg presenteert als stad van de textielvernieuwers. En als het even kan, opent dan ook het Textilium Kenniscentrum zijn deuren.

Opwarmen met Textour

Het jaar 2024 is nog even weg, daar hoeven we wat Joris betreft niet op te wachten. Het komend voorjaar -op 28, 29 en 30 mei- beleeft Tilburg met het evenement Textour een voorproefje. Midpoint Brabant Circulair is als partner betrokken bij de Textour. Joris: “In de binnenstad komt een route langs 13 bijzondere plekken waar Tilburg als vernieuwende textielstad tot leven komt. Met kunst en cultuur, verhalen, door bijvoorbeeld het standbeeld van Willem II uit te dossen met gerecyclede textiel. We werken samen met bedrijven, kunstenaars en studenten. De voormalige textielfabriek van Dröge naast het TextielMuseum neemt in de route een belangrijke plek in. Er zijn plannen om daar onder de naam ‘Up New Textiles, powered by Midpoint Brabant’, een centrum van circulaire textieleconomie te vestigen.” Joris vervolgt. “Wat zou het prachtig zijn, wanneer we tijdens Textour het beeld van de Kruikenzeiker een circulaire kiel en groen-oranje sjaal kunnen aantrekken en dat Tilburg die kledingstukken dan tijdens het carnaval van 2022 massaal zou dragen.” De ideeënman is ook in gesprek met Willem II over duurzaam geproduceerde voetbalshirts. “Wat mij betreft worden alle merchandise-artikelen daarin meegenomen.”

Bo en Joris zijn ervan overtuigd: “2021 wordt ons jaar.” Bo presenteert dit voorjaar haar nieuwe collectie en opent haar stoffenwinkel, ook online. De collectie is te zien op de website van 20BO. “Maar ook tijdens modeshow in ons pand aan de Bredaseweg in Tilburg. Daar kun je vervolgens jouw kledingstuk op maat laten vervaardigen.” Het merk 20BO is verder via diverse nationale en internationale platforms verkrijgbaar. “Het wordt een spannende tijd, maar ik heb er alle vertrouwen in.” Dat heeft Joris ook in de komende Textour. “Dat evenement komt jaarlijks terug en gaan we steeds verder opschalen, met Textilium Futura 2024 als finale waar we groots gaan uitpakken. De toekomst van de nieuwe textielstad Tilburg is vandaag begonnen.”

Wie

Bo Broers en Joris van Riel

Wat

Modeontwerpster en voorzitter van Stichting Textilium

Waar

In Tilburg waar Bo en Joris wonen en werken

Waarom

Omdat ze willen laten zien hoe vernieuwend en duurzaam textiel kan zijn

 

Midpoint Brabant