Op elk feestje vertelde Joep van Gorp zijn idee: een enorm doolhof vol kunstzinnige verrassingen. Een beleving waarin bezoekers zich onderdompelen in een andere wereld. Met LOF Brabant als een van de financierders opende hij vijf jaar later Doloris in Tilburg.

Inspiratie uit Berlijn
Tijdens een tripje naar Berlijn maakte Joep kennis met het concept. Kunstenaar Tim Henrik Schneider maakte daar een doolhof dat de stad Berlijn ademt. Achter elke hoek schuilt een hele nieuwe wereld. “Ik werd continu verrast. Het was dan ook een van de meest intense ervaringen die ik heb gehad. Een echte kunstbeleving. Een beleving die ik graag in Nederland wilde realiseren.”

De aanhouder wint
Joep presenteerde zijn plan aan allerlei partijen met het vermogen om Doloris te realiseren. Een aantal jaren gingen voorbij zonder reactie. Tot Citymarketing Tilburg laaiend enthousiast werd.

Ik stelde voor dit concept in het klein neer te zetten op Festival Aus Berlin. Citymarketing was echter zo enthousiast dat ze Doloris direct wilden bouwen. Daar zei ik natuurlijk geen nee tegen. Joep van Gorp

Wat is Doloris precies?
Een immersive experience: Doloris is een kunstzinnige beleving. Je maakt een persoonlijke reis door een enorm doolhof en dompelt je onder in een wereld vol verrassingen. Met volledig ingerichte ruimtes waarvan je moet lachen, waar je blij van wordt of geëmotioneerd van raakt. “Het voelt als het beklimmen van een berg. Het is intensief en vaak heel mooi. En als je dan de top bereikt voel je je euforisch. Dat gevoel is het mooiste dat we kunnen geven aan onze gasten.” Lees hier meer over Doloris.

Tilburgs trots
Maar waarom dan in Tilburg? Joep vertelt: “Tilburg is een rauwe stad. En tegelijkertijd hebben we allerlei kunstzinnige opleidingen: van circus tot muziek en dans. Met het openen van de LocHal en Doloris kreeg de stad een versterking van de identiteit. Onderdelen van de stad die door bewoners worden aangehaald als ze vol trots vertellen dat ze uit Tilburg komen.”

Schouders eronder
Een enorm doolhof neerzetten, vraagt om een hoop geld. Joep zocht financierders en kwam in eerste instantie uit bij Brabant C. “Doloris was een risicovol project, omdat er een groot risicodragend kapitaal nodig was. Een bank gaat dat niet financieren. En dus moesten we op zoek naar andere partijen. Na een goedkeuring van Brabant C, kwamen we bij LOF Brabant terecht”. Twee geldverstrekkers die elkaar aanvullen.

Zo’n uniek product als Doloris is lastig te financieren: je hebt risicodragend kapitaal nodig.  Joep van Gorp

“Ik kwam in contact met Joost Melis, fondsmanager van LOF Brabant, en zag meteen een twinkeling in zijn ogen. Samen zetten we de schouders eronder.” LOF Brabant financiert uiteindelijk vijftien procent van het project en is daarmee een van de grotere financierders. “Zonder geldverstrekkers als LOF Brabant was Doloris nooit geopend. Ook nu hebben we jaarlijks contact over de jaarrekening en zijn ze altijd welkom op onze bedrijfsverjaardag.”

Joep kwam met zoveel ambitie en ondernemerschap naar LOF Brabant. Met een uniek concept dat in mijn optiek zeker te realiseren was. Joost Melis, fondsmanager LOF Brabant en programmamanager Midpoint Brabant Smart Leisure

Een mysterieuze toekomst
Joep kijkt vol ambitie naar de toekomst. “Er zijn veel concrete nieuwe plannen waar we nu mee bezig zijn. Dat heeft wat langer geduurd door corona, maar staat in de startblokken.” Op het moment van schrijven zijn de plannen nog geheim. “Maar houd ons in de gaten, want binnenkort maken we het een en ander bekend!”

Meer weten?

LOF Brabant is er voor de ondernemer met innovatieve en creatieve plannen die vrijetijdssector in Brabant een boost wil geven en wordt mogelijk gemaakt door: Efteling, Libéma, Midpoint Brabant, Provincie Noord-Brabant, Metropool Regio Eindhoven, Regio West-Brabant, Regio Noordoost-Brabant en House of Leisure.