Tilburg-Waalwijk is in 2019 en 2020 verkozen tot Logistieke Hotspot nummer 1 van Nederland. De kracht van de regionale samenwerking tussen ondernemingen, onderwijs en overheden in Midden-Brabant is geroemd door de jury. In het kader van de campagne Smart Moves interviewen we de leden van de stuurgroep Midpoint Brabant Smart Logistics die ieder ook bij een van de logistieke organisaties in de regio werken. Over hun organisatie en de strategische regionale prioriteiten digitalisering, duurzaamheid en talentontwikkeling. We vroegen Jaco Knetemann, managing director van Ingram Micro, naar zijn visie en plannen.

Jaco, kun je Ingram Micro voorstellen aan onze lezers?

Ingram Micro is één van de grootste distributeurs van IT-producten en -diensten ter wereld. Actief in 160 landen met een omzet van 47 miljard dollar. Het hoofdkantoor staat in Californië. Met de tak Commerce & Lifecycle Services opereren we in 64 landen met 189 Logistieke Centers. Vanuit Waalwijk en Tilburg fungeren we als logistieke dienstverlener voor de e-commerce activiteiten van grote bedrijven als bol.com, Bijenkorf, Vodafone, Decathlon, Google en ING. In 2015 heeft Ingram Micro het Waalwijkse Docdata overgenomen met bol.com als grootste klant. Onze high tech warehouses vormen de logistieke hartslag van ontelbare online bestellingen in Nederland. Wij zorgen ervoor dat deze in de juiste verpakking en op tijd op het juiste adres terecht komen. Dagelijks gaat het hier om vele tienduizenden bestellingen, rond de eindejaarsfeestdagen zelfs honderdduizenden per dag. In de Benelux zijn we de grootste in e-fulfilment. In 2020 zijn we bij de Emerce 100 verkiezing gekozen tot beste fulfilment warehousing bedrijf van Nederland.

Een gigantische hoeveelheid transacties. Hoe krijgen jullie dit voor elkaar?

Dit doen we door onze processen continu te analyseren en optimaliseren. Zo houden we alles onder controle en kunnen we super efficiënt werken. Onze business draait om data. Het gaat om zulke grote operaties, dat kun je niet meer managen met Excel sheets. Met slimme algoritmen kunnen we beter voorspellen. Onze voorspellende software hebben we deels zelf ontwikkeld en deels met hulp van derden. Vanuit onze process control room sturen we de volledige operatie. Als we zien dat de druk op bepaalde afdelingen sterk toeneemt, dan verplaatsen we daar op tijd voldoende personeel naar toe. Je kunt het vergelijken met verplaatsingen van passagiers van Gate A naar Gate B op een vliegveld. We onderscheiden ons in hoogwaardige complexe gemechaniseerde processen. Door de verdere ontwikkeling van algoritmen kunnen onze systemen de business steeds beter aansturen. De data stellen we in op de behoeften van de klanten. Wij zijn een verlengstuk van hun organisatie. Bol.com wil bijvoorbeeld dat veel producten die vandaag zijn besteld morgen al in huis zijn. Dan moet je op uurbasis kunnen plannen en het proces continu monitoren. Hiernaast benutten we data voor het signaleren van patronen en voorspellen van trends. Onze mensen werken in multidisciplinaire teams om alles voor de korte én de lange termijn te stroomlijnen.

Hoe zorg je ervoor dat al die producten efficiënt verpakt worden?

Er is bij ons veel geautomatiseerd. Qua robotisering zijn we een koploper in het mechaniseren van verpakken. We werken met slimme verpakkingsmachines die in 3D de afmetingen van online bestellingen scannen en automatisch een doos op maat vouwen. Dit is sneller, goedkoper én duurzamer. Robotisering is wel complex in onze business, want we zijn geen fabriek met standaard producten en een repeterend proces. Er gaan hier enorme hoeveelheden producten doorheen die allemaal anders zijn. De data helpen ons om te beoordelen wat de meest efficiënte verwerkingslijn is. Een oogpotlood gaat per brievenpost, een boormachine in een omdoos. Of er zit al een doos omheen, zodat er alleen nog maar een label op hoeft.

Wat doen jullie aan duurzaamheid?

Naast het efficiënt en duurzaam verpakken, gaat onze aandacht sterk uit naar het weer in roulatie brengen van retourgoederen. Oftewel: een zo hoog mogelijk percentage retourproducten weer verkoopbaar maken. Als de verpakking al is geopend, dan is het product doorgaans nog gewoon goed. We brengen dit dan alsnog in het circuit. Zo dragen we bij aan een circulaire economie. Ook werken we nadrukkelijk aan energiebesparing. We doen hier mee aan het Green Deal project. Ons gebouw in Tilburg ligt helemaal vol met zonnepanelen en we zetten sterk in op LED-verlichting.

Hoe ontwikkelen jullie je medewerkers?

Ons werk is mensen business. We hebben 1.500 mensen in vaste dienst en 4.000 uitzendkrachten, binnenkort zelfs 5.000. Robotisering neemt toe, maar het zal nog héél lang mensenwerk blijven. We zetten sterk in op de ontwikkeling van mensen, zoals met teamleader trainingen. Onze identiteit zit in het DNA van de hele organisatie: verantwoordelijkheid, transparantie, respect en continu verbeteren. We versterken ook de banden met het onderwijs in de regio. Onder de noemer ‘Living Innovation Lab’ zijn we zojuist een samenwerking aangegaan met Logistics Community Brabant, een toonaangevende regionale logistieke community met partners als Tilburg University en Breda University of Applied Science. Met hen gaan we structureel onderzoek naar logistieke vraagstukken doen. De oplossingen en innovaties die hieruit voortkomen worden beschikbaar gesteld aan de markt. Zo brengen we wetenschap en praktijk bij elkaar.

Werken jullie ook met Augmented en Virtual Reality?

Daar hebben we zeker plannen voor. Denk aan het trainen van nieuwe medewerkers. Met ons nieuwe gebouw erbij hebben we binnenkort maar liefst 250.000m2 oppervlakte op meerdere verdiepingen. Met AR/VR kun je hen via een virtuele tour alvast kennis laten maken met onze onderneming en de processen. In de toekomst zullen we deze bewezen technologieën ook nadrukkelijk inzetten als middelen om medewerkers op te leiden.

Welke invloed heeft corona op jullie business?

We groeien jaarlijks met zo’n 30%, het afgelopen jaar op piekmomenten tot zelfs 200 à 300%. Mensen kopen noodgedwongen veel meer online. Voorheen hadden we alleen een enorme piek in de laatste weken van het jaar. Grafisch ziet er dat eruit als het uiteinde van een hockeystick. Sinds corona ligt alles hoger en loopt die curve veel vlakker. De keerzijde is natuurlijk dat we veel preventieve maatregelen voor ons personeel hebben moeten treffen, en dat het meer dan triest is hoe hard veel mensen en ondernemingen geraakt zijn door corona.

Je bent ook stuurgroeplid van Midpoint Brabant Smart Logistics. Welke belangrijke ontwikkelingen zie je in Midden-Brabant?

Om de Brabantse logistieke sector draaiende te houden zijn we mede afhankelijk van arbeidsmigranten. We vinden het onze plicht om te zorgen voor goede huisvesting. Hier zijn we nauw bij betrokken. Zo heeft Waalwijk drie campussen, elk met vele honderden arbeidsmigranten, en bij Haven 8 komt een vierde campus. De campus aan de Pompweg  heeft gezamenlijke faciliteiten als een restaurant, winkel, sportschool, wasserette en ontspanningsruimte.

Op het nieuw te ontwikkelen bedrijventerrein Wijkevoort in Tilburg willen we geen grootschalige logistiek, maar een mix van innovatieve ondernemingen in de maakindustrie en logistiek. Waalwijk wil het slimste bedrijvenpark van Europa ontwikkelen. We moeten vooral zorgen dat de bedrijven elkaar aanvullen. Dat is goed voor de concurrentiekracht. Slim betekent ook dat we samen moeten werken aan spreiding van vervoersstromen van vrachtverkeer en personeel, om te voorkomen dat het gebied dichtslibt. En we moeten vooral inzetten op de zorg voor het milieu en de omgeving waarin wij opereren.

Tot slot pleit ik ervoor om op het bedrijvenpark in Waalwijk ruimte te creëren voor startups. Zo creëer je een ‘place-to-be’, zoals in de bruisende Spoorzone in Tilburg.