Skip Navigation or Skip to Content

Eerste vliegtuigsimulatoren Daedalus naar China

Zes vliegtuigsimulatoren in wording op een rij. Dat zie je als je de centrale hal van Gate2 binnenloopt. De simulatoren zijn bestemd voor de Chinese markt. Daedalus Aviation Group, gevestigd in Gate2 op de Midpoint Brabant Smart Industry campus in Rijen, is de producent. En dat is een primeur, want Daedalus richtte zich voorheen vooral op het uitzenden en detacheren van hooggekwalificeerd technisch personeel voor aerospace. Waarom breidt Daedalus haar productportfolio uit? We spreken erover met Patrick Wouters, directielid en expert op het gebied van simulatietechniek.

“De naam van de Chinese partner waarvoor deze sims bedoeld zijn, kan ik niet noemen. Maar het is een bedrijf dat onder meer vliegtuigonderdelen levert”, begint Wouters. Sinds 2019 is hij officieel lid van de directie van Daedalus. Verantwoordelijk voor marketing, sales én voor het opzetten van de nieuwe simulatietak van de onderneming. “Omdat er op het gebied van simulatietechniek nog veel te winnen valt in de markt, zetten we daar nu ook een aparte divisie voor op.”

Racesimulatoren

Patrick weet waarover hij praat. Nadat hij jarenlang voor twee multinationals in de aerospace-industrie werkte, stortte hij zich op de ontwikkeling van simulatoren voor formule 2 tot en met 4 – coureurs.  In een hypermodern trainingscentrum (ook gevestigd op Gate 2) traint simracecoureur Atze Kerkhof nu alle professionele coureurs van de KNAF (Knac Nationale Autosport Federatie). Ook internationale klanten weten zijn bedrijf Adrenaline Control goed te vinden. Daarnaast richtte Patrick Adrenaline Xperience en Adrenaline Simulation Systems op. Het eerste is gericht op trainingen voor e-sports, bij het tweede gaat het om virtuele racen vanuit huis. Met zijn komst naar Daedalus, keert hij terug bij zijn oude vakgebied: aerospace.

Nieuwe vormen van simulatie           

“Dit is een mooi pad voor Daedalus. We werken al jaren voor de Koninklijke Luchtmacht, maar ook voor de luchtmachten van Polen, Chili en Noorwegen. Daar is – naast reparatie en onderhoud – ook behoefte aan goede simulatoren.” Zomaar even trainingsvluchten uitvoeren in de lucht kost namelijk klauwen vol met geld. Maar dat is niet het enige voordeel van een simulator. Je kunt dan namelijk ook veilig trainen hoe piloten moeten handelen in een gevaarlijke situatie, zoals brand. Patrick Wouters en Daedalus werken al langer samen. Onder de naam ‘Helios’ ontwikkelden ze een nieuwe methode voor opleiding van helikopterpiloten. “Die simulatie vindt plaats in een echte, vliegende helikopter. Dat is een redelijk simpel model, waar we aan de kant van de trainee het bedieningspaneel van een complexere militaire helikopter hebben nagebouwd. De besturing komt één op één overeen met dat model. De piloot in opleiding ziet elementen die we in de omgeving projecteren. Dat is een combinatie van virtual en augmented reality. Omdat de helikopter waarin deze piloten vliegen een goedkoper model is, en niet bijvoorbeeld een dure chinook, is zo’n trainingsvlucht vele malen goedkoper. Maar de piloot wordt wel getraind alsóf hij in zo’n dure heli zit.” Helios is nu volledig onderdeel van Daedalus.

Joint venture

Even terug naar China. De zes simulatoren die in Rijen zijn gemaakt, worden momenteel naar dat land verscheept. “Dit zijn nog redelijke simpele simulatoren”, zegt Patrick, terwijl hij naar de Boeing 737 Next Generation cockpit van één van de simulatoren wijst. “Deze sims zijn vooral geschikt voor het trainen van simpele procedures en van het navigeren. In China worden ze in eerste instantie vooral ingezet voor leisure. Om geïnteresseerden een rondje te laten vliegen.” Uiteindelijk moet daar een volledige flight training business ontstaan. Inclusief – nog door Daedalus te ontwikkelen – complexere sims. “Daarom zijn we een joint venture met deze partij aangegaan. Er is een duidelijke roadmap van hoe we dat gaan uitrollen. Over vijf jaar moet het er zeker wel staan.”

Midpoint Brabant