Skip Navigation or Skip to Content

Social design smeert contact tussen recreatieondernemers en gasten over klimaatadaptieve maatregelen

Casual spijkerbroek, twinkelende ogen: dat is Thijs Witjes. Zijn rol bij de provincie Noord-Brabant? Creatief verbinder. Maar wat betekent dat in de praktijk? Maak kennis met Thijs en Blijvende Souvenirs: een social design project van Een Gezond Leisureklimaat (Midpoint Brabant) en de provincie Noord-Brabant.

Je bent creatief verbinder. Wat is dat?
Thijs: “Je moet het zo zien, de provincie is mijn werkgever. Ik sta dus met één been in het provinciehuis. Met mijn andere been sta ik in de samenleving, opsnuiven en ophalen wat er gebeurt bij inwoners en ondernemers. Wat houdt ze bezig? Waar liggen ze wakker van? Daar moeten we als provincie bij aansluiten. Die twee werelden probeer ik aan elkaar te koppelen.”

Is de rol van de provincie aan het veranderen?
Thijs: “Ja, en dat moet ook. We bewegen toe naar een netwerkende, responsive overheid. Voor dat responsive moet je in de samenleving stappen. Dat is iets anders dan eerst zelf een programma maken en er daarna anderen bij betrekken. Je moet naar buiten, letterlijk. De hokjes waar je uit komt, verlaten. Het responsive heeft dus weinig te maken met antwoord geven. Sterker nog: het stellen van vragen is misschien wel de essentie van deze manier van werken. Dat zie je terug in een project als Blijvende Souvenirs.”

Wat is Blijvende Souvenirs voor project?
Thijs: “Het is een project waarin social design gebruikt wordt. Een verrassende manier om nieuw licht te schijnen op taaie maatschappelijke thema’s. Bij Blijvende Souvenirs gaat het om klimaatadaptatie. Daar zetten twee social designers hun tanden in: Hugo Schuitemaker en Wouter Corvers. Zij ontwerpen een hulpmiddel dat het contact smeert tussen recreatieondernemers en gasten over de klimaatadaptieve maatregelen die deze recreatieondernemers nemen op hun camping, bed en breakfast of kleinschalig vakantiepark. Of eigenlijk álle duurzame dingen die ze doen, maar nog niet actief uitdragen naar hun gasten. Iets wat ze wel willen, want ook gasten maken steeds vaker bewuste keuzes.

Maar hoe komen ze daarover in contact? Hugo en Wouter gaan daar met design thinking iets voor ontwerpen, in co-creatie met twaalf recreatieondernemers. En dat is mooi. Want recreatieondernemers die duurzaam bezig zijn, kunnen hun gasten inspireren om dingen thuis ook duurzaam aan te pakken. Doordat gasten het op vakantie beleven, zullen ze het thuis ook sneller toepassen. Een beetje meer groen in de tuin, anders eten en omgaan met water. Kleine dingen met een groots effect.”

Wat doen die social designers precies?
Thijs: “De designers gaan langs op de camping, B&B of vakantiepark. Ze nemen de tijd om vragen te stellen en echt te luisteren. Ze hebben een helder proces voor ogen. Niemand weet wat eruit komt. Dat voelt onzeker. Maar die onzekerheid, dat is de kracht van social design. Zo lang mogelijk wegblijven bij een oplossing. Luisteren. Dat open karakter en de onzekerheid, die zijn ingecalculeerd. De ondernemers voelen dat en hebben er vertrouwen in. Ze ontmoeten andere ondernemers met duurzame ambities en hebben steun aan elkaar. Ze hebben elkaar nu al gevonden in hun duurzame ambitie.”

Hoe gaat het verder?
Thijs: “Daarna volgt de fase van interpreteren, ontwerpen en testen. En wat het uiteindelijk wordt? IETS wat recreatieondernemers helpt om vanuit hun eigen enthousiasme gasten te inspireren thuis ook aan de slag te gaan met duurzame daden. Dat iets kan zijn: een aanpak, product of dienst. We noemen het nu de grijze doos. Of eigenlijk is dat al té concreet en moeten we volgens de designers spreken van een niet-grijze-niet-doos.

We moeten we ons niet blindstaren op die oplossing, zelfs niet als hij er is. Stel 100 ondernemers lopen straks weg met die grijze doos, omdat dit eindproduct fantastisch blijkt te werken. Dat is natuurlijk geweldig voor deze recreatieondernemers en iedereen die erbij betrokken is. Maar het grootste succes is dan misschien wel het proces zelf. Want door op deze open manier te werken, door samen te werken met Een Gezond Leisureklimaat van Midpoint Brabant én met socials designers Hugo en Wouter, kwamen we tot dit eindresultaat.

Wat mij betreft pakken we het proces op en stoppen we het in een gouden doos met een strik erom. Dan nemen we die weer mee naar een ander vraagstuk, trekken de strik los en laten dit proces weer los. Op naar een nieuwe co-creatie, een fase van onzekerheid en alles wat daarbij hoort. We halen op wat er in de samenleving lééft en dragen daaraan bij vanuit onze provinciedoelen. Dat noem ik responsief en daar sta ik helemaal achter.”

Meer informatie
Blijvende Souvenirs is een samenwerking tussen de provincie Noord-Brabant en Een Gezond Leisureklimaat van Midpoint Brabant. Thijs Witjes en Karla Niggebrugge zijn contactpersonen vanuit de provincie. Meer weten over dit project? Volg http://www.instagram.com/blijvende_souvenirs of neem contact op met Thijs Witjes via mwitjes@brabant.nl of 06-18 30 34 52. Nicole van Hoof is projectleider vanuit Een Gezond Leisureklimaat, Midpoint Brabant en bereikbaar via nicolevanhoof@midpointbrabant.nl en 06- 20 88 95 93.

Midpoint Brabant