House of Leisure, een initiatief van Midpoint Brabant Smart Leisure, gaat in opdracht van gemeente Tilburg binnenkort een onderzoektraject uitvoeren ten behoeve van de gebiedsontwikkeling rondom het Museumkwartier in Tilburg. Het doel van het traject is om inzichtelijk te krijgen hoe het locatieprofiel van het Museumkwartier kan worden bepaald en verder geoptimaliseerd kan worden. Ook wordt daarbij gekeken naar hoe het profiel zich verhoudt ten opzichte van andere locatieprofielen in de stad, zoals de Spoorzone en Piushaven. Het draagt uiteindelijk bij aan het verder inhoud geven aan het gebied en het in kaart brengen de gewenste identiteit.

De opzet van het traject is zeker uniek te noemen. Er zijn in samenwerking met gemeente Tilburg een aantal fasen gedefinieerd die tezamen moeten gaan bijdragen om de juiste inzichten op te halen. Binnen de diverse fasen spelen alle stakeholders die betrokken zijn in het gebied een belangrijke rol.

1. Pressure cooker
Een van de instrumenten die House of Leisure geregeld inzet is de Pressure Cooker. Op kritische wijze wordt een team van multidisciplinaire experts bij elkaar gezet die in kort tijdsbestek tot de kern van een initiatief of planontwikkeling komen, bijvoorbeeld een quickscan of SWOT. Het geeft richting voor een plan van aanpak met mogelijkheden en onmogelijkheden op basis van expertises. Binnen het traject met gemeente Tilburg zijn naast de gemeente ook o.a. City Marketing Tilburg, Rebel, Textielmuseum, De Pont, Brabant C, de bewonersvereniging en enkele ontwikkelaars en vastgoedbedrijven aanwezig.

2. Deskresearch
Er is al veel data beschikbaar over het gebied maar het is zaak deze informatie, die vaak van meerdere bronnen komt, te combineren en te bundelen in 1 relevant document. Per traject wordt bekeken welke bronnen beschikbaar zijn (zowel externe als interne informatie)

3. Marktonderzoek
Binnen dit traject vindt zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek plaats. Zo worden er diepte-interviews uitgevoerd onder zowel bewoners als bedrijven binnen het gebied. Daarnaast wordt er samengewerkt met twee musea in het gebied waar ook weer sprake is van kennisdeling op basis van bestaande data en aanvullend kwantitatief onderzoek om extra inzichten te verkrijgen.

Nadat alle fasen zijn doorlopen volgt een uitgebreide analyse en rapportage fase en worden vervolgens de resultaten gepresenteerd aan alle betrokkenen.

Het traject sluit goed aan bij de uitgangspunten van het strategische programma ‘Leisure for a Better Society’ van House of Leisure. House of Leisure is daarbij de faciliterende organisaties en via co-creatie worden partners uitgedaagd om mee te denken aan uitdagende vraagstukken. Ook binnen dit traject zijn meerdere partners betrokken, zo zal Markteffect een belangrijk gedeelte van de deskresearch en het marktonderzoek voor rekening nemen. Het traject draagt uiteindelijk bij aan het vergroten van de leefbaarheid en levendigheid in Brabant en dat is een van de doelstellingen van House of Leisure voor de komende jaren waarop projecten worden getoetst.

Meer informatie?
Wil je graag meer informatie over dit project? Neem contact met ons op via info@houseofleisure.eu.