Dit is een publicatie van Make it in Tilburg.

Leisure is één van de belangrijkste sectoren in Midden-Brabant. Het is dan ook een kernprogramma van de regionale economische ontwikkelorganisatie Midpoint Brabant, gevestigd in Gebouw 88 in de Spoorzone Tilburg. Om de krachten te bundelen heeft Midpoint Brabant in 2015 het House of Leisure opgericht. House of Leisure is inmiddels actief voor heel Brabant, zit zelf in Oisterwijk en is de motor achter diverse ontwikkelingen in de Tilburgse vrijetijdssector. Met als motto: (be)leefbaar Brabant.

Joost Melis, directeur van House of Leisure en programmamanager van Midpoint Brabant Smart Leisure, licht toe: “(Be)leefbaar Brabant is een samentrekking van beleven en leefbaar. Beleving past natuurlijk bij uitstek bij leisure. Je gaat er tenslotte op uit om iets bijzonders te ervaren. En leefbaar gaat over een goed leefklimaat. Het is de combinatie van beide die onze regio zo aantrekkelijk maakt. Vanuit Oisterwijk, waar onze Leisure partners samenkomen, ontwikkelen we programma’s en projecten. Op deze manier werken we in co-creatie aan maatschappelijke opgaves die de (be)leefbaarheid van Brabant versterken. Afhankelijk van de uitgevoerde activiteit nemen we als House of Leisure de rol aan van netwerkregisseur, projectleider, onderzoeker of kritische vriend.”

Kansenkaart

Joost vervolgt: “Als House of Leisure ondersteunen we grote en kleine initiatieven op het gebied van vrijetijdsbesteding. Bij ons netwerk zijn zo’n vijfenzeventig organisaties aangesloten, waarvan er tien zijn gevestigd in het Oisterwijkse Ketelhuis.. Ook werken we vanuit Midpoint Brabant nauw samen met vele organisaties binnen en buiten de regio. Hierdoor kunnen we heel snel en effectief schakelen bij het ontwikkelen en opwerken van projecten. We hebben een breed pallet aan diensten. Zo ondersteunen we organisaties met een zogeheten kansenkaart bij de keuze van de meest geschikte locatie voor hun initiatief. Samen met de BUas (Breda University of Applied Science) ontwikkelen we een interactieve versie, de Leisure Opportunity Game. Door te spelen met variabelen als ligging, bereikbaarheid en aantrekkingskracht krijg je een goed inzicht in waar jouw leisure initiatief het meeste kans van slagen heeft. Momenteel loopt een dergelijke opdracht voor het museumkwartier in Tilburg. En voor de provinciale wegen N261 (Tilburg-Waalwijk en rondweg Tilburg) en de N269 (Tilburg-Hilvarenbeek) werken we samen met de gemeenten Tilburg, Hilvarenbeek, Loon op Zand, Waalwijk en de provincie aan een verkenning om de regionale slagkracht te vergroten door leisure en logistiek optimaal op elkaar af te stemmen.”

De Leisure Kansenkaart is een soort marktonderzoek. Als ondernemer krijg je hiermee in één oogopslag inzicht in het huidige leisure aanbod in je stad of regio afgezet tegen de marktvraag. Zo merk je meteen of jouw idee kans van slagen heeft. Je krijgt kerngegevens over onder andere profielen, beleving en bestedingen van bezoekers in een bepaald gebied op een presenteerblaadje. Een waardevolle manier dus om een concept te laten toetsen en te bepalen in welke mate dit past bij het DNA van de regio.

Storytelling en imagineering

Samen met diverse experts helpt House of Leisure organisaties ook mee met storytelling en imagineering. Joost Melis: “Juist in de leisure sector kun je hier het verschil mee maken en je business versterken. Bij storytelling verbind je feiten met een spannende verhaallijn en verrassende perspectieven, zodat ze beter doordringen bij de ontvanger en langer onthouden worden. De kunst is om dit systematisch toe te passen. Imagineering is meeromvattend dan storytelling. Het woord is een combinatie van ‘imagination’ (verbeelding) en ‘engineering’ (techniek). Hierbij is beleving een bron voor productinnovatie en transformatieprocessen in organisaties. Imagineering wordt steeds vaker ingezet als proces om eigen medewerkers te inspireren en onder begeleiding van specialisten een centraal concept voor de organisatie te laten ontwikkelen. Ook de Efteling werkt er al tientallen jaren mee en heeft er zelfs een aparte afdeling voor. Projecten als Symbolica, Baron 1898 en Ravelijn zijn zo tot stand gekomen.“

In Midden-Brabant werken diverse partijen, waaronder House of Leisure, momenteel vanuit de storytelling en imagineering principes aan het nieuwe project Van Gogh Homeland Experience: een netwerk van zeven torens verspreid over Brabant. Deze bieden elk een vergezicht op de geboortegrond – het Homeland – van Van Gogh. Ze vertellen bijzondere verhalen met de landschappen van Van Gogh als inspiratie en belichten maatschappelijke veranderopgaven waar Brabant de komende decennia voor staat. Ook Doloris is vanuit Imagineering-technieken bedacht: een kunstdoolhof in hartje centrum van Tilburg, een surrealistische wereld waar je nieuwsgierigheid en verbeelding worden geprikkeld. Een horecazaak of uitgaans- en recreatiegebied kan natuurlijk ook profijt hebben van zo’n aanpak.

Financieringstafel

House of Leisure wijst ondernemers ook de weg in de steeds complexere wereld van externe financiering. Joost Melis: “Dit doen wij door samen te werken met een netwerk van financiers, waaronder Rabobank, ING, ABN Amro, informal investors, crowdfunding platforms, het Leisure Ontwikkelfonds en Brabant C. Periodiek komt de Leisure Financieringstafel bijeen. Hier komen zij samen om financieringsvragen van het Brabantse bedrijfsleven te beantwoorden. Daarnaast delen we binnen dit netwerk kennis over financieringsvormen. Ook Tilburgse ondernemingen kunnen bij ons aan tafel komen.”

Toekomst

Hoe ziet Joost Melis de leisure toekomst van de regio? Hij kijkt vooruit: “We willen Midden-Brabant verder ontwikkelen als dé bestemming voor korte familievakanties en uitjes. Daarom zetten we in op de vier B’s: bezoeken, bestedingen, bedden, banen. In deze coronatijd waarin de leisuresector het zwaar te voorduren heeft, klinkt dit misschien ambitieus, maar we moeten aan de lange termijn blijven denken. De branche is in Brabant goed voor € 2,5 miljard omzet en 18.000 banen. House of Leisure heeft onlangs samen met Brabant C, HISWA-RECRON, Kunstloc Brabant, VVV Brabant, Horeca Nederland en Visit Brabant een plan ontwikkeld voor het herstel van de branche, en aangedrongen om te blijven investeren in deze voor Brabant essentiële sector. We zullen de komende tijd met z’n allen een enorme inhaalslag moeten maken om de branche weer een goed toekomstperspectief te geven. Met ons economisch ontwikkelprogramma (Be)leefbaar Brabant geven we leisure-organisaties een kompas om hier in co-creatie aan bij te dragen.”

Wil je meer weten of heb je interesse in een van de diensten van House of Leisure? Neem dan contact op met Joost Melis, telefoon: 06 825 785 06, mail info@houseofleisure.eu.

Het gehele artikel vind je uiteraard ook terug op de website van Make it in Tilburg.