Het middagprogramma van het landelijke CvA/JCI Hart van Brabant webinar op 9 januari stond in het teken van de ‘smart’ ontwikkelingen in de regio Midden-Brabant. Het thema: Hart van Brabant Ongewoon Anders. Met Midpoint Brabant als host. Een van de hoofdonderwerpen was Smart Leisure. Presentator Walter Vermeer vroeg Joost Melis, Juriaan van Waalwijk en Lian Duif waarom leisure in Midden-Brabant zo smart is.

Joost Melis, directeur House of Leisure en programmamanager Midpoint Brabant Smart Leisure: “House of Leisure in Oisterwijk is een kennisinstituut met 75 partners. Wij werken aan programma’s en projecten die bijdragen aan de (be)leefbaarheid van Brabant. De leisure sector is met de coronamaatregelen natuurlijk hard geraakt, keer op keer. We hebben gezorgd dat we bereikbaar zijn voor ondernemers die vragen hebben, zoals over financiering. Er zijn gelukkig ook hele mooie dingen ontstaan. Leisure ondernemers zijn doorgaans creatief. Met storytelling kun je vanuit je verhaal ook op een andere manier zaken doen. Door de pandemie ben je gedwongen om anders en smart te denken. Ook door de kennis van jouw industrietak toe te passen in andere branches. Nice to have is need to have geworden. Efteling en Beekse Bergen zijn prachtige voorbeelden van storytelling uit onze regio, maar eigenlijk kan iedereen dit toepassen.”

Lian Duif, partner van House of Leisure: “Een nieuw concept is Van Gogh Homeland Experience. Brabant beschikt over hele mooie verhalen. Je moet ze alleen zien. Een van die verhalen is natuurlijk Van Gogh. We hebben iets fantastisch in handen. De geboortegrond, de heilige grond van Vincent. Hier is hij geboren, hier is zijn inspiratie ontstaan, hier heeft hij zijn liefde voor het landschap geëtaleerd. We hebben al zijn erfgoed in Zundert, Etten-Leur en Nuenen. En als het goed is krijgt het Van Gogh Nationaal Park in het voorjaar de officiële status. Je moet er alleen nog bezieling aan toevoegen. De bezieling die Van Gogh ook had voor het landschap. Hoe kun je mensen, met Van Gogh als kritische gids, verleiden om zijn geboorteland te laten ervaren en naar het landschap te kijken door al je zintuigen open te zetten. Niet meer met z’n allen op een kluitje bij elkaar, maar verspreid over het landschap. Het idee is om op zeven plekken unieke vergezichten te bieden in dat Brabantse landschap. Van Gogh zag ook dingen gebeuren en veranderen, zoals de industrialisatie. We hebben de tijd nu mee. Mensen hebben nog nooit zo veel gewandeld als nu en zien de omgeving anders dan voor corona. Er zijn best ingewikkelde maatschappelijke opgaven, zoals klimaattransitie, circulaire landbouw… hoe ga je dat begrijpelijk maken voor een breed publiek. De keuze van de plekken moeten we nog maken. Dit doen we samen met de partners. Er zijn veel aspecten smart. Zoals een gespreid park, eigenlijk is het meer een netwerk van plekken die samen het grote verhaal vertellen. Dit kan zelfs voor Europa een mooi voorbeeld zijn. Je kunt er allerlei innovaties in toepassen.”

Juriaan van Waalwijk van Breda University of Applied Sciences (BUas): “Wij doen onderzoek naar het effect van verhalen. Ik geef ook les in hoe verhalen werken. En met industriepartners bekijken we hoe we deze kunnen toepassen. Je hebt het verhaal en de manier waarop je het overbrengt. Hier zul je de mensen zelf ruimte in moeten geven. Het mooie van Van Gogh is dat het verleden meteen ook een kompas voor de toekomst kan zijn. Je laat Brabant zien door de ogen van een wereldberoemd persoon. Dat geeft tegelijkertijd een gevoel van identiteit en een positie voor de toekomst. Van Gogh had een romantisch beeld van kijken naar de wereld. We willen dit gevoel aan de bezoekers meegeven.”

Joost Melis vervolgt: “Het initiatief Van Gogh Homeland Experience is genomen door Midpoint Brabant. We zijn niet gegaan voor een derde grote park. Er was hiervoor te weinig draagvlak. We hebben het Brabant breed opgepakt en zetten er Nederland weer extra mee op de kaart. Het heeft een hoog ambitieniveau. We zijn er dan ook al twee jaar aan bezig. Dit jaar willen we de eerste ontwerpen presenteren tijdens de Landschapstriënnale in Brabant, en ik hoop dat we in 2022/2023 de eerste toren kunnen realiseren. Het wordt een project van vele jaren. We betrekken er nadrukkelijk ondernemingen, onderwijs en overheden bij. We doen dit gezamenlijk. Het verhaal dat Van Gogh wilde vertellen is dat je op een gezonde en goede manier moet omgaan met je omgeving. Dit concept moet nadrukkelijk bijdragen aan een (be)leefbaar Brabant.”

De gehele uitzending bekijken?

Bekijk hier de uitzending over Smart Leisure in Midden-Brabant.