Skip Navigation or Skip to Content

Mensgerichte cultuur syncreon geheim achter logistiek maatwerk voor wereldmerken

Tilburg-Waalwijk is drie jaar op rij verkozen tot Logistieke Hotspot nummer 1 van Nederland: in 2019, 2020 én 2021. De kracht van de regionale samenwerking tussen ondernemingen, onderwijs en overheden in Midden-Brabant is geroemd door de jury. In het kader van de campagne Smart Moves interviewen we de leden van de stuurgroep Midpoint Brabant Smart Logistics die ieder ook bij een van de logistieke organisaties in de regio werken. Over hun organisatie en de strategische regionale prioriteiten digitalisering, duurzaamheid en talentontwikkeling. We vroegen Arjen Kuneman, Vice President van syncreon Nederland, naar zijn visie en plannen.

Arjen, kun je syncreon voorstellen aan onze lezers?

Ja graag. syncreon is een internationale logistieke organisatie met 91 vestigingen in 19 landen, 1,3 miljard dollar omzet en ruim 14.000 werknemers. In Nederland hebben we locaties in Waalwijk, Tilburg, Venray, Amsterdam/Schiphol en de Maasvlakte. Van de ruim 2.000 werknemers in Nederland werken er 1.250 in Waalwijk-Tilburg. Van oorsprong is syncreon een Iers familiebedrijf. De mensgerichte cultuur is onze grote kracht, ook nu we sinds vorig jaar onderdeel zijn van de multinational en containerterminal operator DP World uit Dubai. Wij ontwerpen supply chain oplossingen en managen deze voor wereldwijde topmerken. In de automotive sector zijn dit onder meer BMW, Jaguar, Landrover, Volkswagen en Harley Davidson. En in de high tech sector onder andere Dell, Xerox en Canon, plus nog een paar klanten die elk marktleider zijn, maar van wie we de naam niet kunnen noemen. We zijn heel plat georganiseerd. Het senior management is direct betrokken bij de operatie. Hands-on dus.

Waarom kiezen dergelijke internationale A-merken voor syncreon? Waarin onderscheiden jullie je?

We bieden toegevoegde waarde aan organisaties die aan de bovenkant van de markt zitten. Dat gaat veel verder dan opslaan, inpakken en versturen. Zo doen we onder meer software upgrades en hardware changes, server installaties met software aansluitingen en complete tests. Alles volledig op maat voor de klant. Bovendien zorgen we dat onze medewerkers zo opgeleid zijn dat ze continu in staat zijn om met de nieuwste technologieën te werken. Elke klant heeft een eigen Warehouse Management Systeem met dashboards waarin de juiste en meest actuele data van het hele logistieke proces zijn geïntegreerd, inclusief data van het eigen bedrijf. Op die manier kan het bedrijf steeds snel en adequaat acties ondernemen. Deze tool gaat zelfs zover dat we ook de veiligheid van het personeel monitoren. In dit kader kunnen we bijvoorbeeld het rijgedrag van chauffeurs bijsturen als dat tot meer veiligheid leidt.

Welke ontwikkeling in digitalisering is voor jullie in de toekomst vooral van belang?

De verregaande robotisering in de logistieke keten. Het is de kunst om al die gerobotiseerde systemen met elkaar te laten praten. Dit betekent dat integraties nog sneller en verfijnder moeten zijn om data beschikbaar te krijgen om voorspellingen te doen en personeel er makkelijk mee te laten werken.

Wat doen jullie aan duurzaamheid?

Bij onze eigen vestigingen in Nederland zijn we al heel ver met zaken als beperken van stroomgebruik, reduceren van de CO2-uitstoot en milieuefficiënt verpakken. Onze vestigingen in Oost-Europa verzorgen het repareren, uit elkaar halen en scheiden van producten. Wij richten ons ook sterk op het adviseren van klanten als het gaat om energiebesparingen en circulaire producten en processen. Want je zult het met de hele keten samen moeten aanpakken.

Je spreekt over een mensgerichte cultuur bij syncreon. Wat maakt het bij jullie zo bijzonder?

Onze mensen bieden we een goed carrièreperspectief. Wij zijn geen bedrijf dat ons personeel van het ene tijdelijke contract naar het andere laat gaan. Onze belofte is dat we je binnen een jaar een vast contract aanbieden, natuurlijk als je goed je best doet. De afgelopen drie jaar hebben we het aantal vaste contracten verdubbeld, in 2022 willen we er minimaal 250 vaste contracten bij, en dat alleen al in de regio Midden-Brabant. Voor wie al langer bij ons werkt kan vervolgstappen maken. Kom je als magazijnmedewerker binnen, dan kun je afhankelijk van je interesse en capaciteiten op termijn bijvoorbeeld heftruckchauffeur, first operator of supervisor worden. Ook hebben we volop mogelijkheden in de techniek. Verder geven we onze medewerkers de mogelijkheid om onder werktijd te studeren voor een cursus of opleiding. Dit doen we samen met ROC Tilburg. Medewerkers uit het buitenland kunnen de Nederlandse taal leren. En met Baanbrekers bieden we mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt perspectief op een baan of doorstroming voor een carrière. 100% garantie kun je nooit geven, wél toekomstperspectief.

Je bent ook stuurgroeplid van Midpoint Brabant Smart Logistics. Welke belangrijke ontwikkelingen zie je voor de logistiek in Midden-Brabant?

Allereerst de schaarste aan grond. De uitbreidingsmogelijkheden zijn niet oneindig in onze regio. De kunst is om nieuwbouwprojecten zo ‘smart’ mogelijk in te richten. Zodanig dat we zowel aan de nieuwste bouw- en milieueisen voldoen, als ook ervoor zorgen dat we nog meer vakmensen opleiden. Als logistieke hotspot van de afgelopen drie jaar willen we hier een voortrekkersrol in vervullen. We zijn in Midden-Brabant gestart met de oprichting van een netwerk van logistieke ondernemingen, met na een paar maanden al zo’n veertig deelnemers. Het doel is om als sector samen op te trekken en verbindingen te leggen met elkaar en met andere partijen. We richten ons hierbij op grote thema’s als duurzaamheid, digitalisering, arbeidsmigranten en huisvesting, en talentontwikkeling. En binnenkort starten we met de imagocampagne Smart Moves met als thema: ‘Maak een smart move. Kom werken in de logistieke hotspot van Nederland.’

 

Midpoint Brabant