Dit is een publicatie van de Programmaraad Regionale Arbeidsmarkt.

Jongeren centraal stellen bij de aanpak van jeugdwerkloosheid: het lijkt zo simpel en logisch. Toch lukt het professionals maar mondjesmaat om hun aanbod voor jongeren over de bühne te brengen, mede door een gebrekkige onderlinge samenwerking en het gemis van ‘knallende’, doelgroepgerichte communicatie. Hoe jongeren wél te betrekken en bereiken? Dat vertellen Nina Hoek van Dijke, eigenaar van jongerencommunicatiebureau ‘Jong en Je Wil Wat’ en Marc Bevers, programmamanager bij Midpoint Brabant.

Of ze nu hun rijbewijs moeten halen, met jeugdzorg te maken krijgen of werkloos zijn: in de ruim twaalf jaar dat ze haar jongerencommunicatiebureau ‘Jong & Je Wil Wat’ runt, heeft Nina Hoek van Dijke geleerd dat je jongeren alleen begrijpt als je je verdiept in hun belevingswereld en ze vervolgens actief bij plannen betrekt. “Vaak worden jeugdwerkloosheidsprogramma’s gelanceerd, waarin jongeren zelf niet zijn meegenomen of waarvan ze helemaal niets weten. Dat is echt een gemiste kans. Wil je jongeren bereiken en impact hebben op voor hun belangrijk beslissingen, dan moet je samenwerken met partijen die helpen een brug te slaan tussen de gemeente en jongeren. Verder zijn een ‘knallende’ communicatie en het constant activeren en motiveren van jongeren enorm belangrijk.”

Pizzasessies om jongere te bereiken
Typisch aan de aanpak van Jongerenpunt Midden-Brabant is dat jongeren zélf aangeven hoe zij werkloosheidsthema’s willen aanvliegen.
“Je creëert betere oplossingen als je het samen doet met de mensen die iets met die oplossingen moeten. Het is geen rocket science”, zegt Marc Bevers, programmamanager bij Midpoint Brabant. “Verder moet je de taal van jongeren spreken en begrijpen – zonder meteen door te slaan -, snel schakelen, goed luisteren en vooral: meebewegen. Er zijn allerlei manieren om jongeren bij programma’s te betrekken, variërend van pizzasessies en hackathons tot jongerenpanels en speciale WhatsApp-groepen. De kracht van dit soort initiatieven is dat je hen het gevoel geeft dat de oplossing ook een beetje van hen is.”

Voor het gehele artikel van Programmaraad Regionale Arbeidsmarkt klik hier