Dreamport Brabant, dat was enkele jaren geleden de titel van het ambitiedocument van Midpoint Brabant inzake leisure. En dromen doen we nog steeds in Midden-Brabant. Sterker nog: we maken ze waar! Via het leisureprogramma van Midpoint Brabant zetten we onverminderd in op het uitbreiden van bezoekers, bedden, bestedingen en banen. En constateren we tegelijkertijd dat leisure meer is dan de economische component van recreatie en toerisme. Het gaat eveneens om landschap en beleving en om het behouden en verbeteren van een goed leef- en werkklimaat. Logisch dus dat in 2017 de integratie van het publieke en triple helix leisureprogramma in gang werd gezet, waarin landschapsbeleving en economisch welvaren hand in hand gaan.

Kick off Leisure Ontwikkelfonds


Na bestuurlijke overeenstemming in 2016 kwam het Leisure Ontwikkelfonds (LOF) in 2017 dan echt uit de startblokken. Tijdens een speciaal hiervoor georganiseerd kick off congres. Midpoint Brabant had dit stimulatiefonds al in 2012 voor ogen; inmiddels wordt het Brabantbreed omarmd.

In dit fonds werkt onze regio samen met De Efteling, De Beekse Bergen (Libéma) en de provincie Noord-Brabant. Ook Metropoolregio Eindhoven, Regio Noordoost Brabant en Regio West-Brabant zijn nu toegetreden. Doel is om via leningen innovaties te stimuleren die de bezoekersaantallen en bestedingen in recreatie en toerisme in Brabant vergroten. Projecten die in aanmerking komen voor een lening richten zich op nieuw vrijetijdsaanbod dat aansluit bij de drie kernthema’s van Brabant: Brabantse meesters en erfgoed, Design en innovatie en Attractieparken en evenementen. Het House of Leisure heeft daarbij een actieve scoutingrol.

Festival Circolo verhuist naar Tilburg


In 2017 werd bekend dat, mede dankzij de inspanningen van Midpoint Brabant Leisure, het Festival Circolo m.i.v. 2018 naar Tilburg verhuist. De aanwezigheid van de enige circusopleiding in Nederland is natuurlijk een relevante factor. Maar ook dat Festival Circolo in Tilburg de kans krijgt om jaarlijks een programma te presenteren. Het ene jaar buiten, in het Leijpark, het andere jaar binnen, in Theaters Tilburg. De stad Tilburg biedt volgens de circusdirecteur Mark Eysink Smeets enorm veel kansen om het festival naar een nog hoger niveau te tillen.

3-daagse inspiratietour Euro Attractions Show (EAS)


In september organiseerden we de driedaagse inspiratietour Euro Attractions Show (EAS) 2017 in Berlijn. Deze tour stond in het teken van de laatste innovaties en de allernieuwste trends op het gebied van leisure. ‘Alleen ga je sneller, samen kom je verder’, wordt weleens gezegd. Dus gingen we samen met onze partners op zoek naar inspirerende voorbeelden en samenwerkingen. In het voorjaar gingen we met een bus vol ondernemers en ambtenaren op weg naar Scheveningen, om onder het motto “Een levendige pier” inspiratie op te doen van onze collega’s in het westen.

WasteWorld - infotainment themepark


Dankzij een subsidie van Midpoint Brabant (REAP) en de provincie Noord-Brabant kon in 2017 een haalbaarheidsstudie worden gestart naar het infotainment themepark WasteWorld. Als eerste park gericht op het thema circulaire economie beoogt WasteWorld meer bezoeken naar en bestedingen in regio Midden-Brabant te realiseren. Het concept is daarnaast een mooie cross-over met de circulaire economie ambities van Midden-Brabant.

Landgoed De Groene Kamer


Na jaren van voorbereiding is het tijd voor de doorontwikkeling van Landgoed De Groene Kamer: een landgoed nieuwe stijl van 30 hectare gesitueerd aan de zuidwest rand van Tilburg tussen de Bredaseweg en de Burgemeester Letschertweg, als onderdeel van Stadsbos 013. In 2018 start de bouw van De Groene Kamer. Het is de ambitie om in 2019 de eerste fase van het Landgoed te openen voor publiek. Landgoed de Groene Kamer heeft subsidie ontvangen van Midpoint Brabant en de provincie Noord-Brabant.

Workshop: Workshop 'De Tent Vol' voor Leisure ondernemers


Een druk bezochte workshop voor leisure-ondernemers, georganiseerd in februari 2017 door Vitaal Leisure Landschap, House of Leisure en VisitBrabant. Twaalf ondernemers kregen tips & tricks om toerisme te spreiden over het hele seizoen zodat ze het héle jaar de tent vol hebben, en niet alleen hoeven te profiteren van tijdelijke pieken in bezoekersaantallen. Bijvoorbeeld door in te haken op evenementen in de buurt, van iets gewoons iets bijzonders te maken (een route met een activiteit) en door je je te verplaatsen in je doelgroep. Niet alleen een nuttige workshop, maar ook een waardevolle netwerkbijeenkomst.

Nationaal leisurecongres: De kracht van duurzaam toerisme


Wat hebben 165 bezoekers, 13 sprekers, 150 schapen en 165 eucalyptusplanten met elkaar te maken? Ze waren allemaal aanwezig op het Nationaal leisurecongres! Loon op Zand organiseerde dit congres met als thema: “De kracht van duurzaam toerisme”.

Vanuit ons regionaal leisureprogramma faciliteerden we een deel van dit congres. Ook stonden we zélf op de meet & match-markt. Daar maakten we een paar mooie matches!

Streekpagina VisitBrabant


Alles over de regio, op één plek: de nieuwe streekpagina op de website van VisitBrabant is in 2017 gereed gekomen. Bezoekers zien hier in één oogopslag wat onze regio allemaal te bieden heeft. Hier móet je toch gewoon wat langer blijven plakken?

NHTV Slow Leisure-project


Voor de vijfde maal werd in samenwerking met de NHTV een Slow Leisreproject georganiseerd, waarin derdejaars studenten werden gekoppeld aan negen ondernemers uit Hart van Brabant. Het thema van editie was: hoe voeg je beleving toe aan je wandel- of fietsroute? Tijdens de slotbijeenkomst in Heusden (november) bleek het (studenten)team van Gôolse Geheimen de winnaar van de Vakjuryprijs. Zij bedachten een app waarin kinderen door verteller Rein Vos worden aangesproken. De Publieksprijs ging naar het (studenten)team van Vijverroute Stadsbos013, met het idee om tijdens je wandeling een goody bag te vullen.

Landschapspark Pauwels


De gemeenten Tilburg, Loon op Zand, de Waterschappen De Dommel en Brabantse Delta, de provincie Noord-Brabant, De Efteling, Natuurmonumenten, Brabants Landschap, ZLTO en Vitaal Leisure Landschap gaan samen aan de slag met het gebied tussen Tilburg Noord en Loon op Zand, en tussen Huis ter Heide en de Brand. In december presenteerden zij hun gezamenlijke ruimtelijke ontwikkelingsrichting voor dit gebied.

Bij ’s mam in de keuken


In 2018 is Brabant dé Europese Regio van de Gastronomie. In onze regio helpen wij foodondernemers op te vallen in dit gastronomische jaar met het thema: Bij ’s mam in de keuken.

Tijdens Dear Future (september) maakten we de mensen al lekker met een workshop storytelling getiteld “Ontdek je geheime ingrediënt”. Ondernemersverhalen stonden centraal want verhalen zorgen ervoor dat eten tot leven komt. Dat mensen geraakt worden en enthousiast worden over wat ze eten. De deelnemers gingen naar huis met inspirerende tips rondom hun eigen product. Vanuit het projectteam ‘Bij ’s mam in de keuken’ krijgen foodondernemers hulp bij hun initiatief om verder te komen en op te vallen. Van hulp bij tekst en marketing tot het organiseren van brainstormsessies, verbinding leggen met andere ondernemers óf praktische inzet van bijvoorbeeld studenten. Zo proberen we elk goed initiatief verder te helpen.

Programma ontwikkeling - Een gezond leisureklimaat'


In 2017 is het programma Een Gezond Leisureklimaat ontwikkeld. Dit driejarige programma legt zich van 2018 t/m 2020 toe op klimaatadaptatie in de leisuresector van onze regio. De provincie Noord-Brabant en ruim 20 andere partners uit de multi-helix- leisure-omgeving gaven eind 2017 daarvoor groen licht.

Het programma Een Gezond Leisureklimaat bereidt grote en kleine leisure-ondernemers voor op de gevolgen van klimaatverandering zoals extreme hitte, droogte en hoosbuien. Landschap speelt daarin een cruciale rol. Belangrijke pijlers van het programma zijn: een bewuste leisuresector, een actieve leisuresector en leren door te doen.
Een Gezond Leisureklimaat is vanaf 2018 onderdeel van Midpoint Brabant Leisure. De kruisbestuiving tussen beide programma’s beoogt een krachtige en innovatieve ontwikkeling van zowel de leisuresector áls het landschap in de regio Hart van Brabant.

Efteling wint Diamond ThemePark Awards 2017


De Efteling werd door Nederlanders en Belgen verkozen tot ‘beste park’ in het kader van de Diamond ThemePark Awards. Daarnaast ontving het attractiepark nog drie awards: voor Beste waterattractie (De Vliegende Hollander), voor Beste dienstverlening, en de E-Award voor beste website, social media en app in Nederland en België. Ook twee Nederlandse awards voor Meest kindvriendelijke park, en Park met de beste show en entertainment gingen naar de Efteling.

Opening Symbolica bij de Efteling


Ter gelegenheid van haar 65-jarig bestaan opende De Efteling met gepaste grandeur de attractie Symbolica, het paleis van Pardoes. Recent (april 2018) ontvingen zij hiervoor in Amerika de prestigieuze Thea Award fot Outstanding Achievement. Volgens de jury is Symbolica een attractie van wereldformaat, waarin op innovatieve wijze een verhaal tot leven komt.

Het Loonsche Land


Om al die bezoekers aan onze regio te kunnen huisvesten opende De Efteling medio 2017 een nieuwe accommodatie: Het Loonsche Land. De boekingen kwamen al binnen voor de opening.

Safarilodges in De Beekse Bergen


In het zuiden van onze regio kreeg “doe eens lekker wild” een heel andere betekenis. Libéma bouwde in De Beekse Bergen aan een uniek concept waarin gasten in Safarilodges het Afrikaanse nachtgevoel kunnen ervaren en bij het ontbijt kunnen uitkijken op de savanne en giraffes.

Mooie cross-over tussen horeca en duurzaamheid


De initiatiefnemer van het GuestHouse Hotel (opening juni 2018) ging een samenwerking aan met de plaatselijke Albert Heijn om kooksessies te organiseren met producten die de houdbaarbaarheidsdatum naderden. Dat deze ondernemer, Coen Schelfhorst, op meer fronten duurzaam bezig is moge blijken uit zijn prijs voor duurzame daktuin bij de Hoos&Hitte-contest van Vitaal Leisure Landschap in 2017.

TextielMuseum in Tilburg beste museum


Het TextielMuseum in Tilburg heeft de BankGiro Loterij Museumprijs 2017 gewonnen. Met iets meer dan 32.000 stemmen, de meeste stemmen ooit behaald door een winnaar, wonnen ze € 100.000. Het gewonnen bedrag wordt gebruikt om de bezoeker een totaalbeleving te bieden en de twee werelden van werkplaats en museum nog beter met elkaar te verbinden.

Meer informatie?

Pierre van Kleef


Midpoint Brabant Smart Industry

Programmamanager


+31(0)6 537 158 60

pierrevankleef@midpointbrabant.nl