Skip Navigation or Skip to Content

Regio Deal: BioVoice en ondernemers zoeken samen naar duurzame oplossingen

Dit is een publicatie van Regio West-Brabant.

In het BioVoice-programma staat de vraag van een bedrijf naar een duurzame oplossing centraal. Mkb’ers en startups kunnen zich bij BioVoice aanmelden om die vraag op te lossen. Het doel van alle samenwerkingspartners* is samen de circulaire & biobased transitie in de regio’s Midden- en West-Brabant en Zeeland versnellen. BioVoice kreeg hiervoor een financiële bijdrage van de Regio Deal Midden- en West-Brabant. Drie projectpartners vertellen over het reilen en zeilen van BioVoice, dat sinds 29 maart gestart is met een nieuwe ronde voor aanmeldingen.

Even voorstellen
Bob Houpst werkt voor REWIN West-Brabant en is programmamanager van BioVoice. Marcel Ernes ondersteunt het programma vanuit de Green Chemistry Campus met acquisitie, scouting en coaching van bedrijven. Casper van der Leun is projectleider Circulaire Economie bij Midpoint Brabant en maakt bedrijven uit Midden-Brabant enthousiast om mee te doen met BioVoice.

BioVoice verbindt vraag en aanbod
“Nieuwe biobased producten ontwikkelen is moeilijk. Vaak sluit een nieuw product niet aan bij de marktvraag. Dat willen we omdraaien door te beginnen bij de grote bedrijven in de regio”, legt Bob Houpst uit. “Zij kennen of vertegenwoordigen de marktvraag en de mkb’er heeft de technische oplossing en innovatiekracht. BioVoice brengt die twee bij elkaar en ondersteunt met faciliteiten die wij in de regio hebben. Dat vergroot de slagingskans enorm en we versnellen de innovatie in de regio.”

Innovatieprogramma met jaarlijkse calls
Houpst vervolgt: “In die nieuwe call van acht weken publiceren we challenges vanuit het grootbedrijf waarop mkb’ers en startups kunnen reageren met hun vernieuwende idee of oplossing.” Zo biedt het programma innovatieve ondernemers en aanstormende biobased en circulaire talenten de ruimte en de mogelijkheden om hun idee of product te ontwikkelen en te vermarkten. “Hiermee realiseren we ons gezamenlijke doel: het versnellen van de transitie naar een duurzame economie”, aldus Houpst.

Challenge en innovatievouchers
BioVoice haalt challenges op bij grote bedrijven. Acht weken lang staan de challenges online op het platform. “In die periode zoeken wij actief in ons netwerk naar partijen waarvoor dit vraagstuk een businesskans is”, legt Marcel Ernes uit. “Geïnteresseerde ondernemers sturen digitaal een pitch met hun voorgestelde oplossing. Daaruit selecteert het grootbedrijf de meest kansrijke oplossingen. Met de geselecteerde deelnemers werken we aan een pilotvoorstel. Je krijgt hele verrassende oplossingen en ideeën uit hele onverwachte sectoren. Dat maakt het
leuk!

Ernes: “De ondernemer krijgt vervolgens een innovatievoucher om de eerste obstakels in ’het ontwikkeltraject weg te nemen. Denk daarbij aan: een labruimte huren, een pilotopstelling maken, patent vastleggen, en juridisch advies inwinnen. Veel van deze diensten biedt de Green Chemistry Campus aan of onze regionale partners. De innovatievoucher is een klein zetje in de rug.”

Regio Deal: noodzakelijk organisatie en werkwijze
BioVoice is mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van de Regio Deal Midden- en West-Brabant. Deze subsidie gebruikt BioVoice voor de ontwikkeling en organisatie van het hele proces: “We ontwikkelden een platform, huren coaches in, verzorgen workshops, communicatie en promotie”, licht Houpst toe. “Die middelen zijn noodzakelijk voor onze hele organisatie en werkwijze. De regio krijgt het ook weer terug.”

Groeien in kwaliteit en in kwantiteit
BioVoice groeit, vertelt Houpst. “Het programma zit op het kantelpunt dat bedrijven nu zelf naar ons toe komen. Ze zien de toegevoegde waarde van ons programma. Dit resulteert in meer challenges, die uitdagender en kwalitatief beter zijn. Daar ben ik trots op.”

De grootste ronde op 29 maart
Casper van der Leun: “Eind maart is de derde ronde van BioVoice van start gegaan. Het wordt de grootste ronde tot nu toe! Er doen fantastische bedrijven aan mee, zoals de Efteling, Cosun, Renewi, Cargill en Saver. Het mooie aan BioVoice is dat wij niet denken in winnaars of verliezers. Een deel matcht met zijn of haar oplossing op het vraagstuk van het grootbedrijf.” Een ander deel helaas niet, maar dit wil niet zeggen dat het idee of oplossing niet kansrijk is en nieuwe business kan opleveren, legt Van der Leun uit. “Alle bedrijven met een goed idee of oplossing proberen we verder te helpen. We brengen ze met de juiste mensen in contact, helpen bij het vinden van projectpartners, projectsubsidie of opschaling.”

Meer informatie over de challenges
Op Biovoice.nl staan alle challenges. Ben jij een mkb’er of startup en heb je een innovatief idee voor een nieuw biobased of circulair product? Mogelijk sluit het mooi aan op één van de challenges. Meld je vóór 21 mei aan. BioVoice helpt met een potentiële projectpartner, financiële steun, coaching en begeleiding.

*Samenwerkingspartners in BioVoice
REWIN West-Brabant, Green Chemistry Campus, provincie Noord-Brabant en Rabobank zijn de initiatiefnemers van BioVoice. Voor de uitvoering van het programma zijn Dockwize, Impuls Zeeland, Centre of Expertise Biobased Economy en Midpoint Brabant als partner aangesloten.

Midpoint Brabant