Skip Navigation or Skip to Content

Sluipschutter Jochen Otten in Smart Moves campagne logistiek Midden-Brabant

‘Maak een Smart Move. Kom werken in de logistieke hotspot van Nederland.’ Dat is het thema van de nieuwe campagne voor werken in de logistieke sector in Midden-Brabant. Met in de hoofdrol de Tilburger Jochen Otten, onder meer bekend van het ludieke tv-programma Sluipschutters. Smart Moves is een initiatief van Midpoint Brabant en de gemeenten Tilburg en Waalwijk, die samen al drie jaar op rij Nederlands logistieke hotspot van het jaar zijn.

Waarom is Midden-Brabant nou zo hot als logistieke spot? Allereerst de ligging. In één van de campagnevideo’s legt Jochen uit: “We bereiken binnen zes uur maar liefst 170 miljoen consumenten. We zijn digitaal, duurzaam en een kei in het ontwikkelen van nieuw talent. Het logistieke netwerk van ondernemingen, onderwijs en overheden is in deze regio super sterk.”

Even een paar kengetallen over de logistiek in Midden-Brabant: de sector biedt 2,4 miljard toegevoegde waarde, is goed voor 28.000 banen (1 op de 7 werknemers in de regio!) en jaarlijks volgen er 1.000 studenten in het mbo-, hbo- en wo-onderwijs een opleiding voor een baan in de logistiek. “Nieuwe technologieën zoals Virtual Reality helpen om de overgang tussen onderwijs en werken smooth te laten verlopen”, geeft Jochen aan, terwijl hij zelf de proef op de som neemt.

Niet voor niets hebben toonaangevende bedrijven als Coca Cola, Samsung, Ingram Micro en Tesla hun logistieke operaties gevestigd in Midden-Brabant. De regio is ook de uitvalsbasis voor innovatieve regionale familiebedrijven die op internationale schaal opereren. Ook runnen veel gerenommeerde mondiale logistieke dienstverleners hier hun operaties.

Duurzaam transport over weg, water en spoor

In Midden-Brabant gaat het vervoer niet alleen over de weg, maar veelvuldig ook over water en spoor. Multimodaal transport, zogezegd. Via binnenvaart (watercorridor met Rotterdam) en trein (directe verbinding met China en Polen) zijn vorig jaar zo’n 23 miljoen wegkilometers bespaard en is 28.000 ton reductie van CO2-emissie gerealiseerd.

“We rijden ook zo duurzaam mogelijk, op LNG bijvoorbeeld. Da’s schonere brandstof. We gaan elektrisch rijden en op HVO, da’s Hydro…genated…Vegetable…Oil”, zo stottert Jochen. “En voor de lokale bevolking pakt de fietskoerier gewoon ’t fietske.”

De wereld achter een bestelling

Iets online bestellen en de volgende dag weer in huis krijgen, dat lijkt heel vanzelfsprekend. Vanuit Midden-Brabant worden jaarlijks liefst zo’n 120 miljoen pakketten verzonden.  Bij bol.com in Waalwijk soms wel honderdduizenden per dag. Met één klik zet je talloze digitale en fysieke processen in gang. Zoveel gaat er schuil achter zo’n bestelling. “Je moet natuurlijk wel het juiste product bestellen”, zegt de kale Jochen als hij een haarföhn uit zijn zojuist afgeleverde pakketje haalt.

Logistiek vergt steeds meer hightech kennis. Tegelijkertijd zijn er voor 2030 in Midden-Brabant 7.000 nieuwe arbeidskrachten nodig. Het onderwijs in de regio werkt hier aan een gericht cursusaanbod en passende om- en bijscholingsprogramma’s.

Voor ieder wat wils dus in de logistiek, of je nou een student bent die een bijbaantje zoekt of je bent een arbeidsmigrant of je kunt iets…. “Nee niet Jochen Otten, die kan niks’, zo grapt Jochen. “Je moet wel iets kunnen. Bijvoorbeeld op het gebied van ICT. Maak dan een Smart Move. En kom werken in de logistiek. In Midden-Brabant.”

Bekijk hier de Smart Moves video’s met Jochen Otten.

Midpoint Brabant