Dit artikel is een publicatie van Logistiek.nl.

Groothandel Makro heeft recent in Tilburg een nieuw distributiecentrum in gebruik genomen. Het DC staat op een oppervlak van 30.000 vierkante meter. De nieuwbouw biedt volgens Makro meer mogelijkheden om de beschikbaarheid van in eerste instantie foodartikelen in de keten te verbeteren en efficiënter te werken.

Met het nieuwe distributiecentrum in de logistieke hotspot nummer 1 van Nederland wil Makro volgens eigen zeggen zijn klanten ‘optimaal bedienen door te leveren volgens het principe ‘every product, every day’. Dat prinicpe vereist dat de food/non food groothandel artikelen altijd op voorraad moet hebben, maar dat er tegelijkertijd geen sprake mag zijn van grote overschotten.

Makro: huidige DC te klein

Om die beschikbaarheid van artikelen in de keten verder te verbeteren, wil Makro bijna 7.000 artikelen toevoegen. Het huidige magazijn – met een oppervlak van circa 19.000 vierkante meter – is hier, zo meldt de groothandel, ‘te klein voor’.

Energiezuinig magazijn

Samen met logistiek dienstverlener ID Logistics vond de groothandel begin dit jaar een nieuw distributiecentrum in Tilburg, niet ver van het bestaande DC. Met een vloeroppervlak van 27.000 vierkante meter en een ruime tussenvloer van 3.000 vierkante meter verwacht het bedrijf veel meer artikelen op te kunnen slaan en het assortiment verder te laten groeien. Bovendien voldoet het energiezuinige magazijn, dat logistiek vastgoed ontwikkelaar Segro ontwikkelde, met de Breeam Outstanding ambitie aan de hoogste eisen op het gebied van duurzaamheid.

Tweede helft 2020 verhuizing non food-artikelen

De verhuizing naar het nieuwe dc – waar ID Logistics verantwoordelijk is voor de magazijnoperatie- heeft inmiddels plaatsgevonden. In de tweede helft van dit jaar verhuist Makro ook de nonfood-artikelen van het distributiecentrum in Woerden naar Tilburg. “Zo benutten we de ruimte maximaal en kunnen we nog efficiënter werken”, verklaart Makro