Op donderdag 17 september organiseerde Midpoint House of Leisure samen met diverse partners een seminar over storytelling in de leisure sector. Het was de eerste live bijeenkomst sinds het uitbreken van corona. Naast de 80 aanwezigen bij Tiliander in Oisterwijk volgden ook 400 mensen het event via livestream. Experts lieten hen ervaren hoe krachtig storytelling voor jouw eigen organisatie kan zijn. Vooral in leisure kan storytelling een flink verschil maken, ook in deze voor de sector zware coronaperiode.

De dag startte om 7.30 uur met een wake-up onder leiding van Robert van den Ham, hoofdredacteur van De Ondernemer van DPG Media (zeven regionale media en het AD). In het daaropvolgende hoofdprogramma met host Fred de Graaf ging het opvallend veel over één wereldberoemde Brabander: Vincent van Gogh.

Brabants Dagblad: lezersdata als bron voor verhalen

Lucas van Houtert, hoofdredacteur Brabants Dagblad, vertelt hoe zijn krant na 25 jaar daling sinds vorig jaar weer groeit, in de strijd met allerlei alternatieve en online tijdsbestedingen en gratis aanbod van informatie. De grote slag is gemaakt met het benutten van data. De journalisten krijgen elke dag cijfers onder ogen van het bereik en de waardering van hun artikelen. Zo ervaren ze meteen wie hun verhalen hebben bekeken, hoe lang ze het hebben gelezen, enzovoorts. De redactie is gerichter, sneller en deels met betaalde items gaan werken. Brabants Dagblad is terug in de hoofden en harten van de Brabanders.

Cor Hospes: storytelling draait om vertrouwen en liefde

Contentexpert Cor Hospes heeft als credo: in marketing gaat het om vertrouwen. Probeer van fans klanten te maken. Dat is veel makkelijker dan andersom. Dus bouw aan de relatie met jouw publiek. Dan gooien ze hun hart open en gaan ze vanzelf hun mailadres delen en dingen van je kopen. Vertrouwen bouwen doe je met content, maar die moet dan ook wel echt héél goed zijn. En met liefde worden gebracht. Hij adviseert: ga niet bouwen op de grote social media (‘de grond van Mark Zuckerberg’) die jou steeds meer in hun macht willen hebben, maar creëer jouw eigen online kanaal met een duidelijke redactionele formule en een herkenbaar gezicht. Bijvoorbeeld met je eigen blog platform. Ga gewoon aan de gang. Doe vooral wat je leuk vindt en wat bij je past, en weet goed op wie je je richt. En onderscheid jezelf. Een trucje: zorg dat je de ‘ste’ bent. De veiligste, de slimste, de mooiste.

Efteling: een rollercoaster van dromen en verhalen

Olaf Vugts is al sinds zijn veertiende actief bij de Efteling, ooit als hulpje, ook als directeur, nu als conceptleider. Een droombaan. De House of Leisure toeschouwers luisteren met open mond naar zijn ervaringen en anekdotes. Hij vertelt over de vrouw van de burgemeester van Kaatsheuvel die begin jaren vijftig een speeltuin met tien sprookjes liet aanleggen als een soort verkapte lokale werkplaats. En over de grote inspirator Anton Pieck, die als voorwaarde stelt dat de attracties precies zo gemaakt worden als hij ze heeft getekend. We kennen allemaal zijn sprookjesbos. Hij was faliekant tegen de python, want die is niet gebaseerd op een verhaal. Behalve dan dat je 1.20 meter moet zijn om erin te kunnen. Een belevenis op zich als je als kind boven die grens uitkomt en je jezelf kunt laten rondslingeren in deze eerste rollercoaster van Europa. Spookslot, Schipschommel, Droomvlucht, Baron 1898, Symbolica, Ravelijn… over elke attractie kan Olaf uren, misschien wel dagen vertellen. Nieuw is de term story hosting: niks uitleggen, alleen maar laten beleven met beeld en geluid. Zoals de Fata Morgana. Niet voor niks won de Efteling ooit de prijs voor beste attractiepark ter wereld. Moraal van het verhaal: kijk door de ogen van het kind (en de ouders).

Storysperience research: wetenschappelijk bewijs dat storytelling werkt

Hoe weten we dat storytelling ook echt werkt? Dr. Moniek Hover (Lector Storytelling) en Juriaan van Waalwijk (Research & Design Transmedia Storytelling) hebben namens BUas in Breda wetenschappelijk onderzoek gedaan naar storytelling. Het Storysperience Research project was opgezet voor het redesign van drie bezoekcentra over Van Gogh in Brabant. 42 deelnemers kregen vier video’s over het leven van Vincent te zien: twee met feitelijke informatie (ook wel een narrative of non-story genoemd) en twee gericht op emoties door gebruik te maken van storytelling technieken. Om te zien of en hoe de twee typen video’s verschilden zijn meerdere methoden toegepast: hersenonderzoek, vragenlijsten en geheugenonderzoek. De conclusie… storytelling leidt tot meer aandacht, sterkere identificatie met de hoofdpersonen en een betere herinnering dan een puur feitelijke weergave. In vogelvlucht neemt Moniek het publiek vervolgens mee in allerlei technieken die je kunt toepassen bij storytelling. Zoals impliciet verhalen vertellen, met beelden en geluid. En vooraf bedenken van een structuur van hoe je de spanning opbouwt: wie doet er wat, waar en wanneer. Houd de aandacht vast door conflicterende waarden en subtiele hints (‘Works like a mad man’… later werd Vincent gek). Kies een alles overziend perspectief of kruip juist in de huid van een van de personages. Efteling, Remember Brabant, Hanzesteden, deze en vele andere organisaties heeft Moniek meegeholpen om verhalen te ontwikkelen die verbazen en blijven boeien.

Van Gogh Homeland Experience:

Sinds augustus is Olaf Vugts ook actief voor de Stichting Van Gogh Homeland Experience. Hij vertelt vol verve over het plan voor een nieuwe recreatieve bestemming in Brabant die moet bijdragen aan meer bezoek van binnen- en buitenlandse gasten aan de provincie. De ambitie om naast de Efteling en de Beekse Bergen een derde grote publiekstrekker in de provincie te realiseren, bestaat al jaren. In plaats van één locatie gaat de voorkeur nu uit naar een plek die meerdere Van Gogh initiatieven in Brabant met elkaar verbindt. Het concept van Van Gogh Homeland Experience: zeven nog nooit vertoonde torens die zijn geïnspireerd op het leven van Vincent. In zijn eigen geboorteregio. Een totale beleving voor jong en oud, met meerdere locaties in Brabant, het gebied waar Vincent van Gogh is geboren en zijn inspiratie vond. Voor jaarlijks 400.000 bezoekers. De Van Gogh Homeland Experience moet naadloos aansluiten bij het Van Gogh Nationaal Park, het Van Gogh Erfgoed en het Noordbrabants Museum, waar twaalf belangrijke schilderijen van Van Gogh te bewonderen zijn. In november 2020 presenteert de Stichting Van Gogh Homeland Experience haar plannen. Olaf heeft een tipje van de sluier opgelaten van dit nog prille plan. Partijen die geïnteresseerd zijn om mee te doen kunnen zich natuurlijk al wel aanmelden.

Vier bijzondere stories

Het programma wordt afgesloten met bijzondere verhalen van vier van de 68 partners van House of Leisure:

  • Tim Hoeijmans vertelt hoe het bureau Cerieus bedacht om het Escape Room concept ‘Het Beleg van Eindhoven’ toe te passen op het centrum van Eindhoven nadat de vaste locatie vanwege corona werd gesloten.
  • Marco Ruzza van Jora Vision neemt de toehoorders mee in het concept voor een museum in Lissabon waar bezoekers de aardbeving en tsunami van 1755 bij de stad op meeslepende wijze ervaren, inclusief de aardschokken. Opening in najaar 2021.
  • Mark van Rooij van Kinetic Creative neemt niet storytelling maar fun, verrassing en emotionele connectie als uitgangspunt bij het ontwikkelen van concepten voor ijsbanen en andere attracties, die ook na het twintigste bezoek nog steeds boeiend moeten zijn.
  • Paul Roeters van Studio Kluif laat zien hoe creatieve ideeën, vormgeving en partnerships met merken hebben geleid tot een duizelingwekkende merchandising lijn van zo’n 500 producten gebaseerd op een zelf ontwikkeld iconisch logo en de wereld van Jheronimus Bosch.

Nieuwe locatie House of Leisure

Na afloop van deze inspirerende storytelling bijeenkomst werden de bezoekers welkom geheten op  de nieuwe locatie van House of Leisure en haar partners in het Ketelhuis achter de KVL-fabriek in Oisterwijk. Joost Melis, directeur van House of Leisure hierover: “De COVID-19 protocollen lieten  een feestelijke opening helaas niet toe. Nu de leisure sector zo hard is geraakt, vonden we het ook niet gepast om een feestje te vieren. Maar we wilden de verhuizing toch niet ongemerkt voorbij laten gaan. Vandaar dat we het Storytelling event hebben afgesloten in de nieuwe locatie van House of Leisure. Het Ketelhuis is ons eigen ‘clubhuis’, een creatieve omgeving waar we samen met onze partners gaan werken aan projecten en programma’s die de beleefbaarheid van Brabant bevorderen. Een plek ook van waaruit weer vele inspirerende verhalen voor Brabantse ondernemers zullen ontstaan.”