Skip Navigation or Skip to Content

Tilburg eerste stad waar Maps Untold zijn ai stadsontdekker app lanceert

Je komt uit Groningen en je gaat een weekendje het Brabantse Tilburg verkennen. Welke plekken zijn dan leuk om te bezoeken? Startup Maps Untold start een pilot in Tilburg in samenwerking met Citymarketing Tilburg. Op het platform Ticket to Tilburg opent er vanaf vandaag een widget waarin je gepersonaliseerd advies krijgt vol relevant hotspots in Tilburg. 

De afgelopen twee jaar hebben veel Nederlanders waarschijnlijk wel gevoeld hoe waardevol vrijetijdsbesteding is. “Het is gewoon zonde om je vrije tijd te besteden op een plek die tegenvalt”, vertellen de oprichters van Maps Untold. “Die kans minimaliseren we door de best passende hotspots aan te bieden. Dit verschilt per persoon. Of het nu gaat om een knusse koffietent, speciaalbiercafé of museum, iedereen heeft een eigen smaak. Daar spelen wij op in.”

Digitale personalisering in toerisme

Maps Untold is het resultaat van een aantal van deze mislukte stedentrips. “In 2020 zijn het aantal vakanties in de tien grootste steden bijna verdubbeld ten opzichte van het jaar ervoor”, stelt co-founder Dennis van Ravenstein. “Ook wij gingen erop uit, maar hadden moeite met het vinden van de juiste hotspots in een nieuwe stad. Zoveel reviews langsgaan, zoveel verschillende smaken, maar vaak een mismatch met wat wij leuk vonden. Wij dachten: dit kan makkelijker. Als digitale personalisering in de online retail, muziek en entertainment de standaard is, waarom dan niet ook in toerisme?”

De tool richt zich op iedereen die een onbekende stad gaat verkennen of een bekende stad wil herontdekken. Door je favoriete hotspots uit je eigen stad in te voeren, genereert Maps Untold een advies voor je citytrip. “Op basis van data matchen wij de voorkeuren van de bezoekers. Zo geven we iedere bezoeker een digitale reisgids met zijn of haar favoriete hotspots. Het maakt het plannen van je perfecte trip een kwestie van seconden.”

Datagedreven citymarketing

Maps Untold begint klein, bij de steden zelf. “De focus nu ligt bij citymarketing. Zij hebben een gereed platform waarop de eerste gebruikers toegang kunnen krijgen. Dit geeft ons de mogelijkheid om de tool door te ontwikkelen naar een nog beter product”. Je vindt de stadsontdekker tool op de website van Ticket to Tilburg. De komende tijd zullen de websites van steden als Den Haag en Zwolle volgen.

De fun van citytrips maximaliseren 

Maps Untold heeft als missie om toeristen de best passende hotspots te bieden tijdens hun reis. Het vertrekpunt is moment dus citymarketing, maar hier stopt het niet. De ambitie is om toeristen wereldwijd het beste uit het onbekende te bieden op alle plekken waar vroeger toeristenfolders lagen.

De Bossche Investerings Maatschappij (BIM) heeft Maps Untold business development ondersteuning gegeven en een starterslening verstrekt. Ook Midpoint Brabant en House of Leisure hebben startupbegeleiding geboden. Alle partijen hebben hierbij nauw samengewerkt binnen het Brabantbrede Braventure. Dankzij de gezamenlijke inspanningen heeft Maps Untold vanuit het Leisure Ontwikkel Fonds Brabant een substantiële lening toegekend gekregen.

Midpoint Brabant