Skip Navigation or Skip to Content

Wat is het geheim van Logistieke Hotspot nr. 1 Tilburg-Waalwijk

Dit is een publicatie van Brabant in Business.

Tilburg-Waalwijk is door Logistiek.nl voor het derde jaar op rij verkozen tot Logistieke Hotspot nummer 1 van Nederland. De jury roemde de samenwerking tussen ondernemingen, onderwijs en overheden. Als regionale economische ontwikkelingsorganisatie is Midpoint Brabant dé schakel hiertussen.

Midden-Brabant ligt gunstig tussen de grote zeehavens Rotterdam en Antwerpen en het Europese achterland. De cijfers spreken voor zich: 2.500 bedrijven, 28.000 werknemers, 30.000 studenten en € 2,4 miljard omzet. Niet voor niets hebben toonaangevende bedrijven als Coca Cola, Samsung, Ingram Micro en Tesla hun logistieke operaties hier gevestigd. De regio is ook de uitvalsbasis voor innovatieve regionale familiebedrijven die op internationale schaal opereren. Veel gerenommeerde mondiale logistieke dienstverleners runnen hier hun operaties.

Eén van de geheimen van het succes is digitalisering. Sandra Smits, voorzitter van de stuurgroep Midpoint Brabant Smart Logistics, licht toe: “We ontwikkelen innovatieprojecten als DALI waarbij ondernemers en onderwijs samenwerken om met data efficiënter te opereren. In het project AVS draait het om AR/VR en serious gaming in de logistiek.”

Ook in duurzaamheid maakt de regio grote stappen. Sandra: “Via binnenvaart (watercorridor met Rotterdam) en trein (directe verbinding met China en Polen) hebben we vorig jaar zo’n 23 miljoen wegkilometers bespaard en 28.000 ton reductie van CO2-emissie gerealiseerd. Ook werken we aan Zero Emission, zoals in Tilburg voor stadslogistiek en in Waalwijk voor de nieuwe binnenvaartterminal. In Tilburg en Waalwijk verkennen we retourlogistiek door bundelen van retourstromen. En we werken aan een gedegen waterstoftankinfrastructuur.” Sandra benadrukt het belang van talentontwikkeling: “Logistiek vergt steeds meer high tech kennis. Tegelijkertijd zijn er voor 2030 er in Midden-Brabant 7.000 nieuwe arbeidskrachten nodig. Onderwijs moet hierop in spelen met gericht cursusaanbod. Ook om- en bijscholing blijven belangrijk.”

Dit najaar start de imagocampagne Smart Moves voor logistiek in Midden-Brabant? Sandra enthousiast: “Werken in de logistiek is heel veelzijdig. Denk aan de stormachtige ontwikkeling van e-commerce. Jongeren werken graag bij ‘hippe merken’ als CoolBlue en bol.com. Logistiek is echt wel sexy. Dit najaar starten we met een reeks video’s met de Tilburgse comedian Jochen Otten (van Sluipschutters). Hij laat je op ludieke wijze ervaren welke smart moves we zoal maken in de logistiek in Midden-Brabant.”

Midpoint Brabant