Skip Navigation or Skip to Content

Wie nu stilzit, valt straks af: digitalisering is lastige materie

Dit is een publicatie van Regio Business en Rabobank.

‘Ik lag er soms wakker van’, zegt Felipe Munoz (43). ‘Ik heb namelijk geen verstand van digitalisering, ik verkoop tape. Maar digitalisering is wél de toekomst. Gelukkig helpen deze partners me bij dit complexe vraagstuk.’ Lees meer over zijn geweldige samenwerking met Ralf Daggers (47) van Midpoint Brabant en Bas Snels (49), directeur Bedrijven Rabobank Tilburg en omstreken.

‘Sommige ondernemers zien deze vorm van innovatie als een kostenpost’, trapt Ralf Daggers af. ‘Maar wij bewijzen dat het vóór ze werkt. De juiste digitale inrichting kan jouw business namelijk enorm ondersteunen. Hoe? Door ze Smart MKB te bieden, een programma dat ondernemers en hun onderneming echt verder helpt.’

Smart MKB

Midpoint Brabant is een samenwerking tussen overheid, onderwijs en het bedrijfsleven dat de maatschappelijk opgaves innovatie, circulaire economie en human capital wil verbeteren. Samen met onder meer Van Spaendonck Groep en Rabobank is Smart MKB écht smart te noemen. Ralf Daggers, programmadirecteur bij Midpoint Brabant: ‘We onderzoeken hoe data voor jou business kan genereren. De commerciële marktwerking tussen een ondernemer en een IT bedrijf mist deze expertise vaak. Meer dan eens moet de ondernemer zo’n businessdoel zélf bekijken en uiteenzetten. Maar wij denken mee, bieden passende begeleiding.’ Vervolgens verloopt het traject volgens een stappenplan langs een roadmap. Is je data op orde? Hoe staat het met de automatiseringsgraad? Welke algoritmes moet je opbouwen en welke partners zet je daarbij in? Voor de pilot van Smart MKB werd een mooi aantal klanten benaderd, waaronder Felipe Munoz van All Tape Supplies. ‘Toevallig heb ik vanochtend weer een sessie met Ralf gehad’, reageert de CEO en mede-eigenaar enthousiast. ‘Hij weet precies wat hij moet vragen, brengt mijn onderneming helder in kaart en legt voor mij de juiste contacten. Als ondernemer ben je immers vaak met hele andere dingen bezig.’

Duurzamer groeien

Bas Snels, directeur Bedrijven bij Rabobank Tilburg en omstreken haakt in. Hij legt uit dat Rabobank drie belangrijke thema’s actief omarmt; energietransitie, circulariteit en verduurzamen & digitalisering. ‘We helpen graag klanten om duurzamer te groeien’, verduidelijkt hij. ‘Vergeet niet, regio Tilburg bestaat veelal uit mkb-bedrijven. Dat is een heel andere omgeving dan bijvoorbeeld Eindhoven, waar ASML en Philips zich bevinden. Dit betekent dat we in de Tilburgse regio heel hard aan het ondernemen zijn, maar af en toe wel eens iets vergeten. Zoals dit dataficerings- en digitaliseringsvraagstuk. Je kunt veel met dataficering en digitalisering, maar zorg eerst dat je je data op orde hebt als je wil dat je bedrijf over vijf jaar tot de koplopers in het Brabantse behoort.’ Smart MKB, een platform voor ondernemers, bestaande uit één loket, maakt in korte tijd een blauwdruk van je bedrijf en geeft je richting. ‘We kijken ook naar wie er in welke fase het beste bij je past’, vult Bas aan. ‘Dat kan in de beginfase bijvoorbeeld een student van Avans of Fontys zijn of, in een later stadium, een deskundige zzp’er of ander expertbedrijf uit de omgeving van Tilburg. Het is lastige materie en Smart MKB helpt jou als ondernemer om daar grip op te krijgen. Zo wordt jouw bedrijf toekomstbestendiger.’

Black box

Felipe Munoz telt als een uitstekend voorbeeld als het om de juiste referentie gaat. Blind stapte hij erin, nu is er voor hem geen weg meer terug: ‘De materie is voor mij echt een black box, er is zoveel mogelijk op dit vlak. Je weet wat je erin stopt en wat je eruit kunt halen, maar van de legio mogelijkheden onderweg ga je duizelen. En dan ben je blij met experts die meekijken en zich in jouw bedrijf verplaatsen.’ Bas reageert: ‘Wat dat betreft onderscheidt Felipe zich als ondernemer. Niet iedereen durft onbevangen in een dergelijk traject te stappen en door te pakken. Knap als je dit doet terwijl je de materie niet kent.’ Felipe vervolgt: ‘Alles gaat sneller tegenwoordig. Ook onze klanten willen producten liever vandaag dan morgen geleverd zien, waar dan ook in Europa. Geen weken wachten meer, maar vijf tot acht dagen, custom made. Dit kunnen we voor de langere termijn alleen maar blijven doen door de juiste data te mixen met de juiste apparaten, op het juiste moment. Geautomatiseerd. Als we dat semi handmatig moeten blijven doen, kost ons dat te veel tijd. Digitalisering is voor ons essentieel.’

Inspiratie

De drie heren inspireren elkaar en dat is aan tafel goed merkbaar. ‘Felipe heeft een droom die hij elke dag pokon geeft’, zegt Ralf. ‘Zo is hij iedere dag aan zijn organisatie aan het werken in plaats van voor de organisatie. Mooi is dat.’ Bas vult aan: ‘Felipe laat zien hoe je omgaat met innovatie. Met verandering en verbetering. Innovatie is de aarde van een bedrijf om te blijven bestaan.’ Van Ralf leert Bas veel meer over digitalisering. Zodanig dat hij speciaal voor Smart MKB een cloud-gerelateerde masterclass op Nyenrode volgde. Felipe staat voor de volle 100 procent achter de samenwerking: ‘Veel ondernemers zijn bezig met ‘hoe gaan we geld verdienen?’ Maar ik vind dat geld het resultaat moet zijn van een goede organisatie. Daar investeer ik graag in.’

 

Tekst: Jeanette van Haasen

Fotografie: Kees Bennema

 

Midpoint Brabant